Tomasso Giovanni Albinoni se narodil 8. června 1671 v  Benátkách a tamtéž zemřel  17. ledna 1751. Byl byl italským barokním hudebním skladatelem.

https://www.youtube.com/watch?v=ST2tpXjuXw0&feature=fvw

O jeho dětství víme, že byl synem bohatého benátského obchodníka Antonia Albinoniho (1634 – 1709). Studoval hru na housle a zpíval v chrámovém sboru. V roce 1694 věnoval svůj Opus 1 kardinálu Ottobonimu (prasynovec papeže Alexandra VIII.), který v Římě podporoval hudebníky.

https://www.youtube.com/watch?v=REvabWXyB1I&translated=1

Hudební kariéra

V roce 1700 byl pravděpodobně zaměstnán jako houslista v orchestru mantovského vévody Ferdinanda Karla, kterému věnoval sbírku instrumentálních skladeb (Opus 2). O rok později věnoval Suitu pro orchestr (Opus 3) velkovévodovi toskánskému Ferdinandu III. Tato suita patří dodnes k nejhranějším Albinoniho skladbám. V roce 1705 se oženil; za svědka mu byl Antonino Biffi, kapelník chrámu svatého Marka v Benátkách.

https://www.youtube.com/watch?v=okJeQdhIdzk&translated=1

Opery a instrumentální díla

Velkou popularitu v celé Itálii si získal svými operami. Zkomponoval jich více než 50 a jen v Benátkách jich bylo mezi léty 1723 a 1740 uvedeno 28. Hudbu instrumentální naštěstí nezanedbával, neboť zatímco opery upadly zcela v zapomenutí, jeho instrumentální dílo je stále živé. V roce 1722 odešel Albinoni do Mnichova na pozvání bavorského kurfiřta Maxmiliána II. Emanuela, aby zde uvedl dvě opery. Odvděčil se mu dedikací sbírky dvanácti houslových koncertů.

Houslové sonáty

Další osudy skladatele známe jen velmi mlhavě. Okolo roku 1740 vyšla ve Francii sbírka jeho houslových sonát, která byla označena jako opus posthumous – posmrtné vydání, což by naznačovalo, že někdy v této době zemřel. Podle jiných svědectví však žil nadále v ústraní v Benátkách. Záznam v matrice farnosti San Barnaba uvádí jistého Tomasa Albinoni, který zemřel na cukrovku roku 1751.

https://www.youtube.com/watch?v=fS600cRhEg4&translated=1

Většina jeho děl byla zničena

Velká část Albinoniho rukopisů byla zničena v Drážďanech během 2. světové války. To je také jeden z důvodů proč je tak málo známo o jeho životě a díle po roce 1722.